Awas Ulser Perut

7:20 PM Unknown 0 Comments

Salah satu punca utama pendarahan dalam perut yang menyebabkan seseorang muntah darah atau membuang najis berwarna hitam seperti TAR(malaena) ialah ulser pada perut. Ulser perut atau ulser peptic merupakan satu keadaan di mana selaput dalam perut mengalami luka. Selain perut, ulser juga boleh berlaku pada bahagian usus kecil (duodenal ulcer). Dalam kebanyakan kes bakteria Helicobacter Pylori menyebabkan perut menjadi luka. Bakteria ini mengeluarkan beberapa jenis bahan kimia seperti ammonia, protease dan cytotoxin yang menyebabkan paras asid dalam perut meningkat (asidosis). Asid dalam perut akan menjadi lapisan perut mengalami luka atau pedih perut.
Pengambilan ubat-ubatan moden seperti (Non Steroidal Anti Inflammatory Drugs) yang digunakan untuk merawat tulang dan sendi, serta Aspirin di kalangan pesakit jantung dan strok menjadi faktor penyumbang kepada ulser. Ubat moden merupakan salah satu penyebab utama pendarahan perut dan usus yang boleh menyebabkan kematian. Dianggarkan 30% pesakit mengalami pendarahan perut dan kematian dikaitkan dengan penyakit ulser berpunca daripada pengambilan ubat-ubatan moden.



Stres burukkan ulser!!!

FAKTA memang tidak berbohong: penyakit sistem penghadaman semakin meningkat saban hari dan kini menjadi 10 punca kematian paling tinggi di Malaysia. 

Risiko pesakit yang mengamal ubat-ubatan moden:
Pesakit yang mengambil ubat moden berumur 60 tahun keatas. (sembelit+buasir+kanser =asidosis)
Pesakit mengamal ubat moden dengan banyak dalam jangka masa yang lama. (Merosakkan immunity).

faktor-faktor lain yang meningkatkan risiko mendapat ulser ialah:
Tabiat merokok - radikal bebas
Tekanan stress - penyakit kronik seperti penyakit paru-paru, cystic fibrosis, sirosis hepar dan kegagalan buah pinggang (mikroflora)
Pemakanan - nutrien = vitamin + mineral = malabsobtion.


GEJALA ULSER
Sekirannya berlakunya pendarahan ulser, najis pesakit akan menjadi hitam dan melekit (TAR).
Kesakitan diseluruh bahagian perut jika ulser perut pecah.
Kesumbatan pada perut yang mengakibatkan pesakit muntah rasa cepat kenyang, tiada selera makan.


PENCEGAHAN
Elakkan memakan ubat Non Steroidal Anti Inflmmatory Drugs (NSAIDs) ubat untuk penyakit tulang, sendi / otot-otot. Elakkan dari minuman keras dan merokok. Elakkan dari tekanan / stress dalam kehidupan harian.


KOMPLIKASI
Mereka yang berumur melebihi 60 tahun akibat penggunaan ubat moden dan NSAIDs penyakit sendi.
Najis menjadi hitam, melekit serta berbau (TARRY STOOL).
Kadang-kadang pesakit berlaku muntah berdarah.
Radang pancreas (PANCREATITIS).
Kebocoran perut (PERFORATION).
Penyumbatan saluran makanan (OBSTRUCTION). Ia disebabkan oleh kesan radang dan pembengkakan sekiranya ulser tersebut berlaku pada bahagian antara perut dan usus kecil (DUODENUM).
SET GASTRIK SHAKLEE

0 comments: