WANITA DAN KANSER PAYUDARA.

4:23 PM Unknown 0 Comments






Bagaimana mahu mengesan(screening) kanser payudara:


·         umur 20an ke atas: lakukan pemeriksaan sendiri setiap bulan(waktu terbaik adalah hari ke5 menstrual).

·         umur 40an ke bawah: pemeriksaan oleh doktor bertauliah setiap 3 tahun.

·         umur 40an ke atas: pemeriksaan oleh doktor dan mammogram setiap tahun.

·         wanita yang berisiko tinggi(mempunyai saudara yang menghidap kanser payudara): pemeriksaan yang lebih agresif oleh para doktor.


Mammogram ialah kaedah xray untuk melihat tisu-tisu payudara dan mengenalpasti ketulan yang tidak dapat dirasa semasa pemeriksaan sendiri.


Kanser payudara adalah kanser yang paling kerap menyerang kaum wanita. Namun, tidak semua ketulan adalah kanser.


Breast cyst.

Ianya adalah benjolan yang mengandungi cecair tidak merbahaya. Cyst ini terjadi apabila kelenjar susu membengkak. Selalunya terjadi pada wanita yang berusia 35tahun ke atas atau wanita pre-menopaus yang mengambil rawatan hormon. Ianya selalunya tidak menyakitkan, tetapi boleh menjadi lebih besar dan menyakitkan semasa waktu menstruasi.

Bagaimana untuk mengesan: Cyst ini selalunya tidak dapat dikesan sewaktu pemeriksaan sendiri akan tetapi cyst yang lebih besar dapat dirasa sebagai ketulan. Kaedah yang paling berkesan adalah pemeriksaan ultra sound di klinik-klinik berdekatan.

Rawatan: Cyst ini dapat dirawat dengan kaedah 'aspiration' iaitu mengeluarkan cecair tersebut dengan menggunakan jarum yang kecil. Tetapi tidak semua cyst perlu dilakukan teknik 'aspiration' ini. Kebanyakan cyst akan menjadi besar dan juga mengecut dengan sendiri. Hanya cyst yang menyakitkan atau menyebabkan ketidakselesaan perlu dikeluarkan. Termasukla cyst yang dianggap semasa pemeriksaan doktor dan ultrasound yang mempunyai ciri-ciri berlainan dan meragukan. Jika cyst yang dikeluarkan mengansungi darah ianya akan dihantar untuk ujian makmal untuk memastikan tiada sel-sel kanser.


Fibroadenoma.

Ianya adalah ketulan yang pejal yang boleh berlaku pada setiap peringkat umur tetapi selalunya berlaku pada wanita yang muda. Ianya tidak menyakitkan, mempunyai permukaan yang rata dan boleh bergerak dengan mudah semasa pemeriksaan. Ianya boleh menjadi lebih besar semasa wanita tersebut mengandung atau menyusukan anak.

Bagaimana untuk mengesan: Fibroadenoma ini senang dikesan semasa pemeriksaan sendiri seterusnya melalui ultrasound atau mammogram oleh doktor. Doktor anda mungkin mengesyorkan supaya dilakukan 'aspiration' untuk megesan jenis sel ketulan tersebut samada merbahaya atau tidak.

Rawatan: Apabila jenis sel dikenalpasti tidak merbahaya, tiada rawatan diperlukan. Akan tetapi, jika ketulan tersebut menyakitkan atau menjadi lebih besar dan tidak selesa, pembedahan kecil untuk membuang ketulan tersebut boleh dilakukan.


Kanser Payudara.

Kanser terjadi apabila berlakunya pembahagian sel secara tidak teratur. Ianya dapat dirasa sebagai ketulan yang keras, mempunyai permukaan yang tidak rata dan memyebabkan perubahan pada kulit.

Bagaimana mahu mengesan: pemeriksaan sendiri boleh dilakukan dan sebarang ketulan yang meragukan bolehla dirujuk pada doktor. Apabila wanita berusia 40an ke atas, adalah digalakkan untuk melakukan pemeriksaan mammogram setiap tahun. Apabila ketulan dijumpai, biopsi akan dilakukan untuk mengenalpasti sama ada sel tersebut sel kanser atau tidak. Semakin awal sel kanser dijumpai, semakin berkesan rawatan dan untuk pulih. Oleh itu amat disyorkan wanita berumur 40an ke atas untuk menjalani mammogram ini.

Rawatan: Surgeri/pembedahan adalah pilihan utama bagi kes kanser ini. Selepas ketulan dibuang, rawatan susulan seperti radioterapi, kemoterapi dan hormon terapi akan dibuat bergantung kepada tahap kanser tersebut.


Statistik Kanser Payudara:

- Sepanjang tahun 2003-2005, kanser payudara merangkumi 31.1% jumlah kanser yang baru didiagnos pada wanita.

- Kanser payudara adalah kanser utama yang menyerang para wanita.

- Adalah dianggar 1 daripada 19 wanita mempunyai risiko untuk menghidap kanser payudara ini.

- Risiko untuk menghidap kanser payudara ini akan meningkat mengikut umur seseorang, dan lebih 80% kes berlaku apabila wanita berumur 50an ke atas.






Apakah itu Vivix?



Vivix ialah sejenis minuman campuran botani, merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi.



Testimoni pengguna Vivix.
Vivix mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol.



Apa yang hebatnya tentang Vivix Shaklee?

  • Vivix mengandungi resveratrol. Malah Vivix terbukti 10 kali lebih bertenaga daripada resveratrol, disamping tidak mengandungi alkohol, sebaliknya hanya menggunakan bahan semula jadi, tanpa pewarna tiruan serta perasa tambahan dan HALAL!

  •  Saintis telah menjalankan kajian dan hasil kajian mendapati orang-orang Perancis gemar memakan daging yang berlemak tinggi dan minum wain dengan banyak, tetapi kadar penyakit jantung tetap rendah di Perancis. Selepas bertahun-tahun membuat kajian, saintis menemui rahsia di sebalik Paradoks Perancis terdapat pada Resveratrol yang terkandung dalam wain merah.

  • Satu hidangan Vivix mengandungi jumlah resveratrol yang sama banyak seperti yang terdapat dalam 100 gelas wain merah.

  •  Sekiranya hendak dibandingkan dengan minuman jus lain, Vivix ternyata mendahului dengan hanya 1 sudu teh sehari mampu membekalkan ORAC* value yang diperlukan tubuh iaitu 3000-5000 ORAC.



*Oxygen Radical Absorbance Capacity (ORAC) is a method of measuring antioxidant capacities of different foods.

BUY VIVIX DIRECTLY THRU ESELL SHAKLEE HERE:
BUY VIVIX HERE

Mencegah lebih baik.










Bahan-bahan aktif dalam vivix.
Dapatkan ganjaran berganda.




0 comments: